PENGGUNAAN KARTU PECAHAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS III SD

Khoiril Hafindi, Sondang Purnamasari Pakpahan

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of grade III students of SD Islam Ummul Quro for  2022/2023 academic year calenders using fractional card media. This study used the Kemmis & McTaggart model classroom action research design. The subjects in this study were grade III students totaling 19 students. The data collection method used test sheets and observations. Data analysis techniques used descriptive quantitative. The results showed that the use of fractional card media can improve the learning outcomes of grade III students of SD Islam Ummul Quro. The results of observations in cycles I and II showed an increase in students' formative test results in learning using fractional card media from a minimum score of 40 (as many as 5.26% of students) to a minimum of 60 (as many as 5.26% of students). Increased percentage of students who achieved KKM scores in cycle I and cycle II by 16.76%, that is  from 15 students (78.95%) to18 students (94,74%)


Full Text:

PDF

References


Akbar, E. (2020). Metode belajar anak usia dini. Prenada Media.

Amsari, D. (2018). Implikasi teori belajar E. Thorndike (Behavioristik) dalam pembelajaran matematika. Jurnal Basicedu, 2(2), 52–60.

Asriyanti, F. D., & Purwati, I. S. (2020). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Ditinjau dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(1), 79–87.

Efendi, D., & Yulianti, R. (2020). Penggunaan Kartu Pecahan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Sdn Inpres Perumnas 1 Waena Kota Jayapura. WANIAMBEY: Journal of Islamic Education, 1(1), 1–12.

Febriana, R. (2021). Evaluasi pembelajaran. Bumi Aksara.

Herawati, D. (2022). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Sederhana Melalui Media Kartu Pecahan Di Kelas III SD. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 8(3), 262–269.

Marlina, M. P., Wahab, A., Susidamaiyanti, M. P., Ramadana, M. P. I., Nikmah, S. Z., Wibowo, S. E., Indianasari, M. P., Syafruddin, M. P., Putriawati, W., & Ramdhayani, E. (2021). Pengembangan media pembelajaran SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Nayazik, A., Suwignyo, J., & Meidika, F. (2019). Peningkatan kemampuan kognitif dalam mengurutkan lambang bilangan melalui media kartu angka. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 160–171.

Pajarwati, A., Pranata, O. H., & Ganda, N. (2019). Penggunaan Media Kartu Pecahan untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa tentang Membandingkan Pecahan. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 90–100.

Pebriana, P. H. (2023). Konsep Dasar Belajar Dan Pembelajaran Dan Aplikasinya Dalam Pendidikan. Psikologi Pendidikan, 82.

Sanjaya, H. W. (2016). Media komunikasi pembelajaran. Prenada Media.

Suryadi, A. (2020). Teknologi dan media pembelajaran jilid i. CV Jejak (Jejak Publisher).

Trisnani, N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Sederhana Melalui Media Kartu Pecahan Di Sdn Kasatriyan. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1.




DOI: https://doi.org/10.36294/jmp.v8i2.3869

Refbacks

  • There are currently no refbacks.