ANALISIS KEMAMPUAN SPASIAL SISWA MELALUI TEORI BELAJAR VAN HIELE PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Dedi Kusnadi, Mardyanto Barumbun, Bambang Ahmad Fauzan

Abstract


Mathematics learning must be facilitated by students' skills in conveying their creative ideas and the teacher's skills needed to provide constructive learning. One of the abilities that can develop students' thinking skills in learning geometry is spatial ability. Mathematical spatial ability pressure in the field of geometry and is important for students to master. The importance of spatial abilities requires students to have good mathematical spatial abilities. Because learning mathematics cannot be separated from geometry, so with good spatial abilities, mathematical abilities will also be good, especially in the field of geometry. The form of an effort to find out students understand geometry material is by using van Hiele's geometric thinking theory so that they are able to overcome students' difficulties in learning geometry. Van Hiele's stages consist of the visualization stage, the analysis stage, the abstraction stage, the deduction stage, and the rigor stage. ). In this study, we wanted to know the spatial abilities of students at the level of visualization (0) and analysis (1) from van Hiele's theory, namely students' initial ability to recognize geometric elements/components.

Full Text:

PDF

References


Abdussakir. 2010. Pembelajaran Geometri Sesuai Teori Van Hiele, (Artikel dimuat dalam El-Hikmah: Jurnal Kependidikan dan Keagamaan, Vol VII Nomor 2, Januari 2010, ISSN 1693-1499).Fakultas Tarbiyah UIN Maliki Malang. http://abdussakir.wordpress.com/2011/02/09/pembelajaran-geometri-sesuai-teori-van-hiele-lengkap/.

Anwar, Azwar. (2022). Pengaruh Kecerdasan Spasial Terhadap Level Geometri Van Hiele Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Vol 3 No 1 Januari 2022

Ambarwati, Setiawan, T. B., & Yudianto, E. (2018). Analisis Kemampuan Visual Spasial Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berstandar Pisa Konten Shape and Space Ditinjau dari Level Berpikir Geometri Van Hiele. Kadikma, 9(3), 51–60. doi: https://doi.org/10.19184/kdma.v9i3.10829

Asmianti, N., & Hidayah, A. N. (2019). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak melalui Media Karpet Geometri. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 2(2), 167-176.

Delima, SP, dan Siti Khayroiyah. (2021). Analisis Kemampuan Spasial Visualization Siswa Pada Materi Geometri Transformasi Menggunakan Aplikasi Zoom Di Sma Persiapan Stabat T.P.2020/2021. MAJU, Volume 8 No. 2, September 2021.

Fitriansyah, F. (2022). Dinamika Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Kalangan Mahasiswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 123–130. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i1.1438

Hasanah, Uswatun dan Danang Tejo Kumoro. 2021. Kemampuan Spasial: Kajian pada Siswa Usia Sekolah Dasar Jurnal Pacu Pendidikan Dasar Jurnal PGSD UNU NTB Website Jurnal: https://unu-ntb.e-journal.id/pacu e-ISSN: 0000-0000, Vol. 1, No.1 Edisi Juli 2021.

Hutabarat, Juandi. 2016. Penerapan Teori Belajar Van Hiele dalam pembelajaran Geometri. http://juandip17.blogspot.co.id/?m=1

K. E. Lestari and M. R. Yudhanegara, “Penelitian Pendidikan Matematika (Panduan Praktis Menyusun Skripsi)” (PhD Thesis, Tesis, dan Laporan Penelitian dengan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan …, 2017).

Karso, dkk. 2006. Materi Pokok Pendidikan Matematika I Cetakan ke XIV. Jakarta; Universitas Terbuka.

Marifah, Aminah. Rustono. Natalina, Desiani. 2004. Scaffolding pada pembelajaran menulis teks deskriptif bahasa inggris di kelas v sekolah dasar. Hal 46.

Merliza, P., & Soedarsono. (2019). Model Number Head Togather (NHT) Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Motivasi Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 11 Yogyakarta, 6, 601–612.

Miles, B & A. Michael Huberman. 2007. Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: UI-Press.

Moleong, Lexy J. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

National Council of Teachers of Mathematics, Principles and Standards for School Mathematics (Reston, VA : National Council of Teachers of Mathematics, 2000), http://archive.org/details/principlesstanda00nati.

Nissa, S. F., & Haryanto, A. (2020). Implementasi Pembelajaran Tatap Muka Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(2), 402. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i2.840

Nopriana, T. (2017). Berpikir Geometri Melalui Model Pembelajaran Geometri Van Hiele. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 41-50.

Nur, A. S. (2021). Potret Pembelajaran Matematika Pada Masa Pandemi : Tantangan Dan Peluang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 27–35.

Ode, L., Aswat, H., Sari, E. R., Meliza, NurOde, L., Aswat, H., & Meliza, N. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (TMT) di Masa New Normal terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4400–4406. https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

Permendikbud. 2016. Peraturan menteri pendidikan dan kebudayaan Tahun 2016 Nomor 024 Lampiran 15 Matematika SMP. Jakarta

Perangin-angin, D. S., & Khayroiyah, S. (2021). Analisis Kemampuan Spasial Visualization Siswa Pada Materi Geometri Transformasi Menggunakan Aplikasi Zoom Di Sma Persiapan Stabat T.P.2020/2021. Maju, 8(2), 389–398.

Raharjo, Marsudi. 2009. Geometri Ruang (PPG Matematika). Departemen Pendidikan Nasional PMPTK, P4TK Matematika; Yogyakarta

Ruseffendi, E.T. 1988. Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensi dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung; Tarsito

Sari, R.Y., Saputra, H.J., &Azizah, M. (2019). “Penerapan Model Numbered Heads Together Berbantu Dakonmatika Pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1)

Sa’o S, Finsensius Yesekiel Naja dan Agustina Mei. Tingkat Berpikir Geometri Van Hiele Ditinjau Dari Perbedaan Gender Dan Kemampuan Matematika. Jurnal Dedikasi Pendidikan, Vo. 4, No. 2. Universitas Abulyatama.

Sarjiman, P. 2006. Peningkatan Pemahaman Rumus Geometri Melalui Pendekatan Realistik Di Sekolah Dasar Cakrawala Pendidikan, Februari 2006, Th. XXV, No. 1. FIP Universitas Negeri Yogyakarta

Sefina, R. (2015). Implementasi Brain-Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Spasial Dan Self-Concept Matematis Siswa Pada Pembelajaran Geometri SMP. Skripsi Universitas Pendidikan Indonesia. Tidak Diterbitkan

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Manajemen. Bandung: CV Alfabeta

Wardhani, I. S. (2019). Geometri dan Permasalahannya dalam Pembelajran Matematika di Sekolah (Suatu Penelitian Meta Analisis). Bangkalan: Universitas Trunojoyo Madura

Widiasworo, Erwin. 2018. Mahir Penelitian Pendidikan Modern. Yogyakarta: Araska Publisher.

Yudianto, E., Nindya, Y. S., & Setiawan, T. B. (2021). Kecemasan Geometri Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Teori Van Hiele. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1102–1115. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.510

Zarkasyi Wahyudin, Penelitian Pendidikan Matematika (Bandung: PT Refika Aditama, 2015).

Zaeni, Ahmad. 2014. Pengertian Geometri. http://faqihzaeni.blogspot.co.id/2014/12/ pengertian-geometri.html?m=1

Zulfa, N. (2019) “Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Berbantu Media Papan Berpetak Materi Bangun Datar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Kalibeluk 01. Jurnal Malih Peddas, FIP, Universitas PGRI Semarang , 9(1).




DOI: https://doi.org/10.36294/jmp.v7i2.3100

Refbacks

  • There are currently no refbacks.